-
Grundutbildning i barnkonventionen
Speciellt framtagen för skolor
Barnkonventionen i skolan
Utbildningsdag i barnrätt för förskolor, grundskolor och gymnasieskolor
Alla anställda i svenska skolan har rätt till utbildning i barnkonventionen och krav på sig att följa den i sitt arbete. Detta är särskilt viktigt för dig som arbetar med barn och elever men även för dig som fattar beslut som direkt eller indirekt berör barn och elever. Under denna utbildning får deltagarna förståelse för barnkonventionens artiklar och syfte samt vad den innebär för skolans verksamhet och processer. Vi arbetar med de kärnvärden som konventionen förmedlar och hur vi i en svensk juridisk kontext bör förhålla oss till barns rättigheter i förskola och skola.
Som personal i skolan förutsätts det ofta att alla fått utbildning i barnkonventionen. Men så är det oftast inte och mycket har hänt på barnrättsområdet de senaste åren. Denna utbildning fokuserar på konkreta verktyg och metoder för ett kvalitativt men också hanterbart barnrättsarbete. Hur kan prövningar av barnets bästa genomföras i åtgärdsprogram eller kränkningsarbete? Hur hanterar vi situationer där olika barn hamnar mot varandra i dessa bedömningar? Hur kan vi skapa delaktighet i undervisning och skolutveckling? Dessa och många andra frågor hanterar vi under utbildningen.
Utbildningsgrund
Utbildningen utgår bland annat ifrån skolans styrdokument, Skolverkets allmänna råd, forskning inom elevinflytande och skolutveckling samt naturligtvis FN:s barnrättskommité och Barnkonventionen.
Övergripande syfte
Barn som växer upp som respekterade rättighetsbärare får en lyckligare barndom och bidrar i större utsträckning till vårt samhälle och dess utveckling senare i livet.
Utbildningsmål
Utbildningens mål är att tillgodose skolans personal deras rätt till utbildning i barnrätt och att stärka barnrättsperspektivet i skolans många viktiga processer.
Övergripande utbildningsinnehåll:
Inledning
Kort historisk inledning för att ge deltagaren en förståelse av vad Barnkonventionen betyder för Sverige och den pågående barnrättsprocessen i vårt samhälle.
Barnsyn
Vad innebär den barnsyn som Barnkonventionen vill förmedla? Vad innebär det att barn är rättighetsbärare? Vad innebär det att Barnkonventionen blivit svensk lag?
Barnkonventions artiklar
Hur är Barnkonventionen uppbyggd och vad innebär de fyra grundprinciperna. Vad betyder artiklarna för er skola? Vilka artiklar är särskilt viktiga i ert arbete?
Prövning av barnets bästa
Vad innebär begreppet barnets bästa enligt Barnkonventionen? När och hur bör man göra dessa prövningar av barnets bästa? Vad innebär BKA och vilka andra metoder finns och är lämpliga i era processer?
Regeringens strategi och FN:s Barnrättskommité
Vad fungerar väl hos Sveriges myndigheter och organisationer och vad behöver vi bli bättre på? Vilka framgångsfaktorer finns och hur kan er skola använda sig av dessa?
Elevinflytande
Alla som arbetar i svenska skolan behöver arbeta med delaktighet och inflytande. Vilka metoder för använder ni och finns det möjlighet att utveckla dessa? När bör vi göra fördjupande analyser och när kan det räcka att använda mer tidsbesparande metoder?
Hur arbetar vi vidare?
Hur kan ni använda implementeringsnycklarna i ert fortsatta arbete? Hur går ni vidare med er skola barnrättsarbete?
Barnrättsutbildare Andreas Liljeglimt
Andreas är en prisbelönt lärare samt rektor med lång erfarenhet av verksamhetsledning. 2012-2014 startade han den kommunala gymnasieskolan Nova Academy i Simrishamn och arbetade där som rektor fram till 2022. Genom en tydlig vision om en skola ”av elever, för elever” med ett stort fokus på elevinflytande blev skolan snabbt en framgångssaga. Flera av de unga ledare som driver Sveriges nationella intresseorganisationer för elevers rättigheter har gått gymnasiet på Nova Academy. Idag är Andreas skolchef för en grundskola i Simrishamn samt barnrättsutbildare och barnrättsstrateg med fokus på utbildning och processledning av myndigheter, kommuner och skolor.
KOMBINERA MED E-LEARNING
Vi erbjuder även Grundutbildning i Barnkonventionen som en digital utbildning. Den kan antingen utföras över tid som en serie microutbildningar, eller som en digital kurs. Att kombinera en utbildningsdag på plats med en digital utbildnings tillgänglighet, ger många pedagogiska fördelar. Personalen får en intensiv introducerande utbildningsdag som fångas upp pedagogiskt med återkommande korta inspel från exempelvis Microutbildningen. Många uppskattar också möjligheten att ge det viktiga innehållet till personal som missade utbildningsdagen och som en del i ett strukturerat ”onboardingpaket” till vikarierar och nyanställda.